Annonser

Your browser does not support JavaScript...

Kampanjen 2012

Your browser does not support JavaScript...

Abbot- freestyle progress

Your browser does not support JavaScript...

Your browser does not support JavaScript...

Egenannonse
Diabetesrisiko.no
SkriftstørrelseAAA

Mye kaffe beskytter mot type 2

Større mengder kokekaffe og filterkaffe reduserer risikoen for å utvikle type 2-diabetes, viser en ny studie.

Av Redaksjonen
KAFFETØRST? Ny forskning viser at det kan være en sammenheng mellom kaffedrikking og diabetes.   Foto: Colourbox

Folkehelseinstituttet (FHI) har utført en undersøkelse som ser på sammenhenger mellom konsum av større mengder kaffe i aldersgruppen 40– 45 år, og utvikling av type 2-diabetes for dem mellom 45 og 60 år. Resultat ble at risikoen avtok ved inntak av minst ni kopper kaffe daglig, melder NRK.

Flere studier har tidligere vist en sammenheng mellom inntak av kaffe og utvikling av type 2-diabetes, men dette er første gang en så stor studie ser på sammenhengen.

Folkehelseinstituttet har sett på kaffekonsumet til 360 000 diabetesfrie kvinner og menn fra helseundersøkelser utført mellom 1985 og 1999. Ved å koble med Reseptregisteret ved Folkehelseinstituttet kunne man finne ut hvem som brukte medisin for type 2-diabetes i perioden 2004–2007.

Mindre risiko

Det viste seg at de som drakk minst ni kopper kokekaffe daglig, hadde 35 % mindre risiko for å utvikle type 2-diabetes enn de som drakk mindre enn én kopp daglig. For de som drakk filterkaffe var resultatet enda bedre. Ved inntak av minst ni kopper filterkaffe daglig, reduseres risikoen for type 2-diabetes med 38 %, viste studien.

Personene som ble sammenliknet i undersøkelsen hadde samme alder, lik BMI, røykevaner, utdanning og fysisk aktivitetsnivå.

”Mange med type 2 diabetes kontrollerer sykdommen med kun diett og mosjon. Disse ble ikke fanget opp i denne studien, og vi må anta at andelen som trenger medisin av de som fikk en diabetesdiagnose i oppfølgingsperioden, var uavhengig av kaffekonsum”, heter det i Folkehelseinstituttets presentasjon av studien.

– Vi kan heller ikke si sikkert at det er en årsakssammenheng mellom økt kaffekonsum og redusert diabetesrisiko. Det kan være faktorer assosiert med både kaffekonsum og diabetes som vi ikke hadde kontroll over, sier Vidar Hjellvik, seniorforsker ved Avdeling for legemiddelepidemiologi ved Folkehelseinstituttet, og studiens hovedforfatter, i følge forskning.no.

Helseplager

Resultatet av studien betyr uansett ikke at man bør drikke mest mulig kaffe, understreker Folkehelseinstituttet. For høyt kaffekonsum kan gi andre helseplager.

Ett av problemene med kokekaffe er innholdet av skadelige fettstoffer som kafestol og kaveol. Disse stoffene er knyttet til høyere kolesterol og økt risiko for hjerte- og karsykdommer. Filterkaffen er sunnere fordi mye av disse skadelige fettstoffene fanges opp i filterpapiret.

– Det virker som de skadelige fettstoffene i kokekaffen ikke har så mye å si for diabetesrisikoen. Men det er likevel mulig at de som drikker mye kokekaffe og får redusert risiko for type 2 diabetes, samtidig får økt risiko for hjerte- og karsykdommer, sier Hjellvik.



Sist endret: 10.10.11, Publisert  26.08.11